Jim’s Jeep CJ7 ‘LAREDO” 1984

Jim’s Jeep CJ7 Laredo

In de koffiecorner het verhaal van Jim Tansel en zijn Jeep CJ7 LAREDO. Hij kocht de auto 38 jaar geleden toen deze 16 maanden oud was.

De auto heeft een 4.2 liter motor en levert 300Nm koppel bij 1800 toeren. Deze is nu voorzien van de laatste technologisch snufjes, zoals cruise control, elektrische deurvergrendeling, automatisch licht aanschakeling bij duisternis, en een G3 gasinstallatie met programmeerbaar motormanagement.

Aanpassingen

De motor moest voor deze aanpassing uitgerust worden met de volgende extra sensoren, Luchtinlaat-, koelwatertemp-, gaskleppositiesensor, breedband Lambdasensor in de uitlaat en de nodige gasinstallatie voorzienningen.

O.a. 6 gasinjectoren en een vrij programmeerbaar motor management van het merk “Megasquirt” Model MSII, welke ook geschikt is om een automatische omschakeling te maken tussen benzine en LPG. De compressieverhouding is verhoogd van 1:8,3 naar 1:10 om wat effectiever met de brandstof om te gaan.

De van fabriefwegen gemonteerde Carter carburateur van het type 2BBD is zeer moeilijk af te stellen en staat geen dag hetzelfde. De CO afstelling is van de ene op de andere dag verschillend. Op diverse Amerikaanse forums wordt deze dan ook vervangen door een T(hrottle) B(ody)  I(njection) unit van GM, die gebruikt werd o.a. in een Chevrolet Astro Van. Ook deze wijziging is op de auto doorgevoerd en wordt door de MegaSquirt ECU aangestuurd. De omschakeling naar LPG vindt automatisch plaats bij 40 gr. Celcius. Als het gewenst is kan onder alle omstandigheden op benzine gereden worden, middels de keuze schakelaar Benzine/LPG.  Dit kan van toepassing zijn b.v. als er met een caravan gereden wordt in bergachtig terrein.  Met al deze nieuwe voorzieningen is het verbruik op LPG gestegen van een gem. van 1 : 4,5 naar 1 : 5,8. Als je dit naar een bezine prijs omrekent rijdt de auto 1 : 13. En een bijkomstigheid is dat hij nu ook aan de nieuwere millieu eisen voldoet. Het geheel is namenlijk afgesteld op lambda waarde 1.

Maak je veel gebruik van de Auto Service Klup werkplaats?

Al deze extra voorzieningen werden in de ASK Garage uitgevoerd en zodra mijn CJ een defect vertoonde, werd dit in de dezelfde locatie gerepareerd en defecte onderdelen door nieuwe vervangen. Onderdelen zoals het achter differentieel, versnellingsbak ondergingen een revisie, de koppeling is inmiddels ook al vier maal vervangen. De banden zijn al meer dan tien maal vervangen en wat dacht je van remmenonderhoud, schijven, blokken, remschoenen en trommels zijn slijtage onderhevig. Ook is het mechanische stangen stelsel van de koppeling vervangen. Alle gaten en steunpunten zijn behoorlijk uitgesleuten en dat begint te rammelen. De constructie, die staal op staal is, is nu uitgevoerd met nylon bussen. Er is een achter-ruitenwisser met interval en een achter-ruitverwarming gemonteerd.

De motor heeft een revisie beurt gehad bij 450.000 Km en heeft overmaatse zuigers en lagers, zowel de hoofdlagers als drijfstanglagers zijn vervangen. De dynamo en de waterpomp hebben ook niet het eeuwige leven en wat dacht je van een nieuwe startmotor na 500.000 Km.

Ik wil nog even kwijt dat de werkzaamheden voor een zeer groot deel in de ASK “AutoServiceklup” zijn uitgevoerd en dat dit onbetaalbaar bij de dealer, of bij een onafhankelijk garagebedrijf, zou zijn geweest. Als ik de werkelijke kosten had moeten betalen, had ik de auto nu niet meer gehad.